Update 1 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Marc&lieke Het goede leven - WaarBenJij.nu Update 1 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Marc&lieke Het goede leven - WaarBenJij.nu

Update 1

Blijf op de hoogte en volg Marc&lieke

14 Januari 2014 | Indonesië, Sumatra

Hai lieve mensen,

Hier dan eindelijk bericht vanuit Azië! Dus ga er maar even goed voor zitten haha. Er zijn maar weinig momenten om uitgebreid van internet gebruik te maken, vandaar. In ieder geval gaat het super goed met ons, we zijn volop aan het ontdekken, ervaren en vooral aan het genieten.

We kijken terug op 3 geweldige eerste weken in Thailand; een ontzettend warm, gemoedelijk en verwelkomend land; hartelijke mensen, heerlijk eten en prachtige landschappen. In Bangkok werden we direct ondergedompeld in bruisende straten die een geweldige eerste indruk gaven. Stralende gezichten... Ontspanning.... Eindelijk waren we op de plek waar we al zolang naartoe hadden geleefd.
De volgende dag hebben we Bangkok op een bijzondere en Hollandse manier ontdekt, namelijk op de fiets! Met een guide voorop scheurden we door smalle gangetjes, een straatbeeld dat ons aan China deed denken. Overdekte markten, talloze eetkraampjes, gehurkte, vrolijke bewoners die ons begroetten, prachtige gouden tempels en gekleurde gebouwen.. We zijn zelfs getuige geweest van een professionele Thai-box training. Een kant van Bangkok die je op eigen houtje nooit had ontdekt.

Vervolgens stond Chang Mai op het menu. Wat noordelijker gelegen, in een meer bergachtig landschap, kwamen we aan bij ons paradijselijk onderkomen. Drie riante huisjes met rieten daken, gecomplimenteerd door een tropische tuin inclusief privé zwembad. Eigenlijk leek het meer op een natuurlijke waterbron, waar je kon douchen onder de straal van een watervalletje. Langzaam maar zeker gleed de jetlag van ons af en werden onze gebleekte huidjes gebronsd en stralend. Lekkere luierdagen, afgewisseld met ontdekkingstochten door Chiang Mai, met behulp van onze nieuwe vriend en taxi chauffeur, Kevin.
Onze eerste tocht stond in het teken van tijgers en olifanten knuffelen. Enerzijds opgewonden en vol verwachting, anderzijds met gemengde gevoelens om die prachtige beesten in een omgeving vol toeristen en achter hekken te zien. Vooral bij de olifanten overviel ons een treurig gevoel. We konden er niet van genieten en zien deze bijzondere beesten liever in hun natuurlijke leefomgeving.
Aan het einde van deze intense ervaring, maakten we kennis met 'The Old town' van Chiang Mai. Een gedeelte van de stad waar cultuur, historie en religie samenkomt. Monniken in fel gekleurde, oranje mantels, glinsterende tempels en gouden Boeddha beelden... Geuren van kruiden en wierook... Kleding en doeken met een palet aan kleuren... Een heerlijke afsluiting van een dag vol indrukken.

De volgende bijzondere ontdekkingstocht, bracht ons bij 'de hotsprings' en 'de Witte Tempel'. Een fijne rit waar we onze ogen uitkeken naar de prachtige omgeving, genoten van muziek en af en toe wegdommelde door het geschommel van de auto die over slingerwegen door de bergen reedt.
Wederom vol verwachting, kwamen we aan bij de veelbelovende hotsprings.. Wat een tegenvaller. Het vooropgezette sprookjesbeeld van natuurlijke dampende warmwaterbronnen in een oase van rust, maakte plaats voor een klein terrein langs een drukke weg, omringd door zo'n 50 marktkraampjes, horden Chinese toeristen en ipv dampend zwavel, dampende uitlaatgassen van een rij grote tourbussen.
Er waren welgeteld 3 kleine (aangelegde) voetenbadjes met warm water, dat dan weer wel... Toch vervloog de magie al snel tussen de vele toeristen die allemaal een teen in het badje probeerde te proppen. Het begon er op te lijken dat je je niet zoveel moet voorstellen van 'veelbelovende' tripjes.
De volgende halte, de Witte Tempel, maakte deze teleurstelling gelukkig deels goed. Opnieuw een toeristische trekpleister, uitgemolken door marktkraampjes. Maar de tempel was prachtig, volledig de moeite waard. En soms kon je de camera zo plaatsten, dat het even leek alsof de plek rust uitstraalde, waar ie op voorhand voor bedoeld was.

Vervolgens, geheel onverwacht, besloten we het bordje dat een waterval aangaf, te volgen. Onze harten nog onvoldaan, vroegen we Kevin het ook voor hem nog onbekende terrein op te gaan. De drukke autoweg maakte plaats voor een smal, rustig landweggetje, waarop de hele omgeving zich aanpaste. Ongerepte natuur, de bergen leken hoger, beekjes, riviertjes en houten huisjes die volledig in het plaatje pasten. Daar kwam de twinkeling in onze ogen, precies hoe we het hadden voorgesteld. Dit werd alleen maar sterker toen we dichter bij de waterval kwamen. Midden in de rimboe gingen we te voet verder... Bijna geen mens te bekennen, smalle klauterpaden en bamboe bruggetjes boven prachtige beekjes. Een wildernis vol reusachtige bamboestruiken, bananenplanten en tropische bloemen. En wat een reusachtige waterval, wat een kracht, wat een natuur, wat een schoonheid!!
Wat hebben wij genoten die dag...

Op naar het laatste gezamenlijke avontuur met de familie; een binnenlandse vlucht naar Phuket, 2 dagen verkennen en vervolgens de laatste 8 dagen naar Koh Lanta. Phuket kwam volledig overeen met de vooroordelen; prachtige stranden, massaal toerisme en een industrie gedomineerd door 'ladyboys' en massages. Toch hebben we op dat eiland ook een meer gemoedelijk gedeelte gevonden waar we heerlijk konden ontspannen in de warme zee.
Maar dan Ko Lanta, onbeschrijfelijk, tranen van geluk, wat een pareltje! Een eiland met alle ingrediënten; rust, jungle, prachtige rustige stranden, koraal en kostelijk vermaak door de vele apenfamilies op zoek naar voedsel. Ons onderkomen, gepositioneerd op een berg met een waanzin uitzicht over zee. Al snel stelden we ons voor om te investeren in vastgoed op dit eiland.
De dagen vulden zich met mooie verkenningstochten op scooters, heerlijk eten, snorkelen en een boottocht naar verschillende eilandjes in de omgeving.
Helaas naderde, met het voorbij gaan van de rijke dagen, het einde van het samenzijn met de familie. Ondanks dat Marc en ik met deze 3 weken een ideale kennismaking met Azië hadden gemaakt, konden we de zenuwen niet onderdrukken, bij het idee dat we nu dan echt op onszelf aangewezen zouden worden...

Inmiddels is het nu zo'n 10 dagen geleden dat we de familie hebben uitgezwaaid en ons avontuur zijn aangegaan. De luxe en goed gestructureerde organisatie, maakte plaats voor routebepalingen ter plekke, lokale busritten zonder airco en zoektochten naar de zo goedkoop mogelijke homestays. We hebben nog zo'n 2 dagen in Krabi doorgebracht en zijn vanaf daar naar Penang, Maleisië gereden, om vanaf daar een nieuw land, Indonesië, tegemoet te vliegen...

Aangekomen in Medan, Sumatra, werden we overvallen door zo'n 50 taxi chauffeurs, die nog net niet aan onze armen en benen trokken. Voor 150.000 Rupiah (€9,50), special price uiteraard, konden ze ons naar ons hostel in Medan brengen. Gelukkig hadden we nog wat energie over om naar andere mogelijkheden te informeren, wat maakte dat we in een lokale bus terecht kwamen die ons voor 15.000 Rupiah (€0.90)naar bestemming bracht.
Indonesische locals uit Maleisië hadden ons al verteld dat we beter zo snel mogelijk uit Medan konden vertrekken. Dat bleek bij aankomst ook onze gedachte. Het is een grote, drukke en vooral vieze stad, waar de ratten ons verwelkomden. Dezelfde avond kregen we een voorstel om een tour te boeken naar Bukit Lawang, ons reisdoel in Sumatra. Na het onderhandelen en we er zeker van waren dat het een goede deal was, besloten we de volgende ochtend direct te vertrekken. De nacht was al kort en werd nog korter door oorverdovend geschreeuw om 05.00 's nachts. We vroegen ons al af wie zijn teen had gestoten, maar de nachtbrakerij bleek van de grote Moskee naast ons hostel te komen. Om 05.00 moet je bidden en bidden zul je!
De rit naar Bukit Lawang was eh, bijzonder. In Bangkok rijdt iedereen al verkeersregelvrij, dit werd vermenigvuldigd in Indonesië. Toch voelden we ons nog steeds veilig, wanneer de chauffeur bij het inhalen, tegenliggers op de halve meter ontweek.

Bukit Lawang; hoog in de bergen, een jungle achtige omgeving, wat een rust en schoonheid. Dag 2 trokken we met onze 3 guides en nog 5 anderen, de mighty jungle in. Over paden die je geen paden meer kan noemen, zo'n 80 graden omhoog en naar beneden, slingerend, met lianen als houvast, trotseerden we de berg. Onderweg hadden we indrukwekkende ontmoetingen met orang oetans, van baby tot mega opper-opa-oetan. Nog zo'n 4 andere aap soorten kwamen nieuwsgierig om ons heen slingeren tijdens deze 8 uur durende trek.
Inmiddels diep in de jungle, kwamen we aan bij een klein kamp, gelegen aan een rivier tussen het regenwoud. Dat werd ons onderkomen voor die nacht, back to basic style!
De volgende dag douchten we ons onder een waterval, waarna we ons klaar maakten voor de terugweg. Dit keer mochten we onze verzuurde benen laten rusten en plaats nemen op grote rubbere banden; ons vervoermiddel over de wilde rivier.
S'avonds sloten we deze enerverende dagen muzikaal af. De guides en andere locals, pakten hun gitaar en trommels erbij, waarop uren aan jamsessies volgden.

Voldaan, maar ook uitgeput vertrokken we de dag erop naar Danau Toba (Lake Toba); een 1707-sq-km meer, ontstaan hoog in de bergen (900 meter) door een super-vulkaan uitbarsting, dat zo'n 75.000 jaar geleden, er bijna voor zorgde dat de mens was uitgestorven. De aslaag verspreidde zich over de hele wereld, waardoor het merendeel niet kon overleven. Toch hebben een paar duizend mensen het overleefd, obviously ;).
Het meer is omgeven door bergen, watervallen en terrassen aan rijstvelden. Wij verblijven op een eiland (Samosir) in het midden van het meer. Een soort indianen eiland zo groot als Singapore, met veel groen en een uitermate relaxte sfeer. Perfect om onze batterij op te laden, voor alle nieuwe, bijzondere, mooie en inspirerende momenten die nog in het verschiet liggen...

Ons geluk kan niet op! Morgen gaan we richting Padang en vanuit daar naar Java!

Heel veel liefs van ons voor iedereen. Hoe is het daar??

Dikke kus, Marc & Liek

• 14 Januari 2014 - 18:17

Norie:

Hee Marc en Lieke!!

Wat ontzettend leuk om jullie eerste avonturen
    te lezen!
    En wat moet ik lachen om sommige dingen.
    Ik zie het helemaal voor me!

Geniet van elkaar en van alle moois dat jullie tegen gaan komen!

Liefs Norie!

• 14 Januari 2014 - 18:19

Sjoerd:

Hey Marc en Lieke! Mooi stukje tekst! En weer een avontuur rijker tussen de oerang oetangs! Tof! Veel plezier op Java, ben benieuwd waar jullie allemaal heen gaan: borubudur, merapi, bromo..? Have fun!

• 14 Januari 2014 - 18:29

Katrien :

Wow wat een gaaf avontuur tot nu toe! Echt genieten als ik dat zo lees. Enjoy! Ben nu al benieuwd naar jullie volgende belevenissen! Dikke kus

• 14 Januari 2014 - 22:15

Maarten:

Mooi verslag, kids! Leuk om zo te kunnen meeleven. Vooral mee doorgaan en blijf met volle teugen genieten!
    Kussen, MaPa

• 17 Januari 2014 - 13:23

Ingrid En Ed:

Hallo Lieke en Marc,

Leuk om op deze manier alles mee te kunnen beleven. Wat een schrijftalent hebben jullie ook!
    Geniet van de verdere reis. Ed en Ingrid

• 18 Januari 2014 - 02:25

Pris:

Hey Marc & Lieke!

Wat leuk om te lezen; het klinkt als een heerlijk avontuur tot nu toe!
    De foto's maken het verhaal compleet..:)
    Geniet lekker samen!! En wij genieten zo een beetje mee!
    Hier gaat alles goed..

Liefs Pris xxx

• 27 Januari 2014 - 13:24

Wievie:

liekemarc,

"k Geniet van jullie verslag en foto's.
    Veel succes tijdens de komende avonturen. Ik kijk ui naar jullie volgende verslag.

wievie

• 31 Januari 2014 - 22:28

Tammie:

Schatjes!!
    Wat een heerlijk verhaal en wat kon ik met alles goed inleven! Het heerlijke luxe ontspanningsvakantie naar puur avontuur! Heerlijk! Leuk en mooi geschreven ook!

Ik ben een beetje laat met lezen, ma gelukkig heb ik t meeste al van jou gehoord Liek :-)!

Nou ga nu verhaal nr 2 lezen.... Spannend... Hihi

Dikke kus voor jullie!